Pages

Τρίτη 27 Μαΐου 2025

ΑΙΤΗΣΗ ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΑΞΙΩΣΕΩΝ ΜΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΔΩΡΑ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ

Γ΄ΕΛΜΕ-Θ                                                                                            Θεσσαλονίκη  27/5/2025 

Πρ. Κορομηλά 51 τηλ. 6978300483                                  

e-mail: gelmeth3@gmail.com

http://3elmethess.blogspot.gr/ 

  fb  : Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης



Συναδέλφισσες και συνάδελφοι , σύμφωνα με υποδείξεις  νομικών συμβούλων μας οι οποίοι  κρίνουν ότι είναι επιβεβλημένο εν όψει τις εκδίκασης στο ΣτΕ της υπόθεσης για τα δώρα\ επιδόματα και προκειμένου να  διακοπεί η παραγραφή των αξιώσεων μας, προτείνεται να κατατεθεί αίτηση για τη μη παραγραφή των αξιώσεων μας( άμεση επαναφορά του ποσού του μισθού στα προηγούμενα επίπεδα, προ της 1-1-2012, επαναχορήγηση των δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος αδείας).

 Σας αποστέλλουμε  σχετικό υπόδειγμα αίτησης για διακοπή της παραγραφής.( επισυνάπτεται)

  

Η συγκεκριμένη αίτηση μπορεί να υπογραφεί από έναν υπάλληλο ή από πολλούς και να υποβληθεί στις  Διευθύνσεις ΔΕ Θεσ\νίκης  (στο πρωτόκολλο με μέιλ ή αυτοπροσώπως) το αργότερο έως την 6/6/2025.

 

Μπορείτε:

 

Α. Να αποστείλετε την αίτησή σας με μέιλ , αφού την υπογράψετε ψηφιακά και την αποστείλετε  στο μέιλ του πρωτοκόλλου της  Διεύθυνσης ΔΕ (μόνο για ατομική αίτηση)

 

Β. Να καταθέσετε την αίτησή σας αυτοπροσώπως στο πρωτόκολλο της  Διεύθυνσης ΔΕ .

 

Γ. Να καταθέσετε ομαδική αίτηση (πχ ανά σχολική μονάδα), αφού συμπληρώσετε αναλυτικά όλα τα στοιχεία του κάθε συναδέλφου-ισσας, την υπογράψτε όλες και όλοι όσες/όσοι συμπεριλαμβάνονται σε αυτή και στη συνέχεια καταθέστε τη στο πρωτόκολλο της Διεύθυνσης ΔΕ.

 


ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ


                    Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                      Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

                        ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ                       ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΠΕΤΗΣ

ΠΡΟΣ

Την Διεύθυνση ΔΕ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ 

ΑΙΤΗΣΗ

Του/Της 

Επώνυμο: ………………………………………….. Όνομα: …………………………………………………………………………………..

Πατρώνυμο: …………………………………………. Ειδικότητα:…………………………………………………………………………..

Αριθμός Μητρώου:……………………………………………….. Σχολείο Οργ. Θέσης: ……………………………………………

Σχολείο/θέση υπηρέτησης: …………………………………………………………………………………………………………………..

Ταχ. Δ/νση κατοικίας:…………………………………………………………………………………………………………………………….

Κινητό τηλ: ……………………………………………………………… Ε-mail:…………………………………………………………………


Με την παρούσα αίτησή μου σας ζητώ, με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μου: 

α) να μου καταβάλετε τις περικοπές (παρακρατήσεις – μειώσεις, επιδόματα αδείας και δώρα εορτών) που υπέστη ο μισθός μου και ειδικότερα :

Με τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 1 ν. 3833/2010 στο άρθρο 1 του ανωτέρω ν. 3833/2010 ορίσθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «2. Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), των μόνιμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και αντιστοίχων της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος μειώνονται κατά ποσοστό δώδεκα τοις εκατό (12%). Τα επιδόματα των παραγράφων A3 των άρθρων 30 και 33 του ν. 3205/2003 [για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων και για την αντιστάθμιση δαπανών]... μειώνονται κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) και τα επιδόματα των Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας μειώνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) αντίστοιχα. Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α., των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος και κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης ή ρήτρας ή όρου συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης ή ατομικής σύμβασης εργασίας ή συμφωνίας. 3 (όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 90 του ν. 3842/2010, Α` 58). Από τη μείωση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται τα επιδόματα... α) οικογενειακής παροχής..., β) χρόνου υπηρεσίας..., γ) εφημεριών..., δ)...ε)...». Στο δε άρθρο 2 παρ.1 του ίδιου ως άνω νόμου ορίσθηκε ότι «Οι πάσης φύσεως αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές... που καταβάλλονται στους λειτουργούς ή υπαλλήλους... του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ απαγορεύεται να υπερβαίνουν τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, όπως αυτές κάθε φορά καθορίζονται, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή, τα επιδόματα εορτών και αδείας...».

Ακολούθως, με το νόμο 3845/2010 «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη μέλη της Ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο» (Α` 65/6.5.2010), θεσπίσθηκαν μέτρα προς εφαρμογή του οικονομικού προγράμματος (άμεση μείωση του λογαριασμού μισθοδοσίας του δημόσιου τομέα), μεταξύ δε των θεσπισθέντων μέτρων περιελήφθησαν η περαιτέρω μείωση κατά 8% των αμοιβών των υπαλλήλων του Δημοσίου καθώς και η πρόβλεψη, για καθένα από τα επιδόματα εορτών και αδείας, ενός πάγιου και εκ των προτέρων καθορισμένου ποσού. Ειδικότερα, με τις διατάξεις του άρθρου τρίτου του ως άνω ν. 3845/2010, που άρχισαν να ισχύουν από την 1.6.2010, σύμφωνα με το άρθρο έβδομο παρ.1 του ίδιου νόμου, ορίσθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «1. Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων των φορέων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 3833/2010 ... μειώνονται κατά ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%). 2. Από τη μείωση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται τα επιδόματα που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 1 του ν. 3833/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 6. Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των παραγράφων 1 έως και 4, ... καθορίζονται ως εξής: α) Το επίδομα εορτών Χριστουγέννων σε πεντακόσια (500) ευρώ, β) Το επίδομα εορτών Πάσχα σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ, γ) Το επίδομα αδείας σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ. Τα επιδόματα του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλονται εφόσον οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές, επιδόματα και αμοιβές, συμπεριλαμβανομένων και των επιδομάτων του προηγούμενου εδαφίου, δεν υπερβαίνουν κατά μήνα, υπολογιζόμενες σε δωδεκάμηνη βάση, τα τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ. Αν με την καταβολή των επιδομάτων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής, οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές, επιδόματα και αμοιβές υπερβαίνουν το ύψος αυτό, τα επιδόματα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής καταβάλλονται μέχρι του ορίου των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, με ανάλογη μείωσή τους». 

Κατ’ εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων ήδη εντός του έτους 2010 επιβλήθηκαν σημαντικές περικοπές των αποδοχών, καθώς και των επιδομάτων εορτών και δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, ενώ με μία σειρά παράλληλων φορολογικών - νομοθετικών παρεμβάσεων  λήφθηκαν έτι περαιτέρω οικονομικά (αύξηση ΦΠΑ, εξίσωση  του φόρου πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, μείωση του αφορολογήτου ορίου και αύξηση των φορολογικών συντελεστών του φόρου ακίνητης περιουσίας, επιβολή του ειδικού φόρου ηλεκτροδοτουμένων, κ.α.).

Στη συνέχεια, όμως, με τις διατάξεις των ν. 4024/2011 και 4093/2012 θεσπίστηκαν νέες δραστικές μειώσεις των αποδοχών μας. Συγκεκριμένα:

Α. Με τις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β’ του ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο - βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» (Α` 226/27.10.2011), επιχειρήθηκε η διαμόρφωση ενός ενιαίου συστήματος βαθμολογικών προαγωγών και μισθολογικής εξέλιξης του προσωπικού της δημόσιας διοίκησης, με σκοπό, κατά τα αναφερόμενα στην αιτιολογική έκθεση, αφενός την άμεση αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης και την εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών και αφετέρου τον εξορθολογισμό του δημόσιου τομέα, την άρση των ανισοτήτων στις συνολικές αμοιβές των υπαλλήλων, την ανταμοιβή της εργασίας βάσει του παραγόμενου αποτελέσματος, την προσέλκυση ικανού στελεχιακού δυναμικού και την προώθηση των αναπτυξιακών και κοινωνικών προτεραιοτήτων της Χώρας. Οι ρυθμίσεις αυτές είχαν ως συνέπεια την περικοπή αποδοχών και επιδομάτων των εργαζομένων στον εν γένει δημόσιο τομέα (βλ. ΣτΕ Ολομ. 3404 - 3406/2014, 3372, 3373/2015). Ειδικότερα, κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 4, στις διατάξεις του Κεφαλαίου Δεύτερου του εν λόγω νόμου (Σύστημα βαθμολογικών προαγωγών και μισθολογικής εξέλιξης) υπάγονταν οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), μεταξύ άλλων, του Δημοσίου (περίπτ. α) και των Ν.Π.Δ.Δ. (περίπτ. γ), καθώς επίσης και ορισμένες άλλες κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών (υπό α έως ζ), μεταξύ των οποίων και οι υπάλληλοι της Γραμματείας των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών (περίπτ. β). Κατά το άρθρο 12 του ίδιου νόμου, οι υπάλληλοι του άρθρου 4 ελάμβαναν το βασικό μισθό που αντιστοιχούσε στο βαθμό τους, σε κάθε δε βαθμό θεσπίζονταν μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.), στα οποία εξελισσόταν ο υπάλληλος (παρ. 1), ενώ, συναφώς, με το άρθρο 13 ορίσθηκε ως βάση για τον υπολογισμό του αντιστοιχούντος σε κάθε βαθμό, εισαγωγικού μισθού ο εισαγωγικός μηνιαίος βασικός μισθός του κατώτερου βαθμού της κατηγορίας ΥΕ, ο οποίος καθορίσθηκε σε 780 ευρώ. Περαιτέρω, στο άρθρο 14 ορίσθηκε ότι οι μηνιαίες αποδοχές του υπαλλήλου αποτελούνταν, πέραν του βασικού μισθού, από τα επιδόματα και τις λοιπές παροχές που προβλέπονταν ειδικά στο νόμο και χορηγούνταν εφόσον πληρούνταν οι προϋποθέσεις καταβολής τους, με τις διατάξεις δε των άρθρων 15 έως 20 καθορίσθηκαν τα επιδόματα και οι προϋποθέσεις χορήγησής τους (επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και απομακρυσμένων παραμεθόριων περιοχών, οικογενειακή παροχή κ.λπ.), μεταξύ των οποίων, στο άρθρο 16, και τα επιδόματα εορτών και αδείας, ως προς τα οποία εισήχθη ρύθμιση όμοια με εκείνη του προαναφερθέντος ν. 3845/2010. Ειδικότερα, ορίσθηκαν, το επίδομα Χριστουγέννων στο ποσό των 500 ευρώ (παρ. 1) και καθένα από τα επιδόματα Πάσχα και αδείας στο ποσό των 250 ευρώ (παρ. 2 και 3), επιπλέον δε, προβλέφθηκε ότι τα επιδόματα αυτά εορτών και αδείας θα καταβάλλονταν, εφόσον οι συνολικές μηνιαίες αποδοχές, συμπεριλαμβανομένων και των εν λόγω επιδομάτων, δεν υπερέβαιναν κατά μήνα (υπολογιζόμενες σε δωδεκάμηνη βάση) το ποσό των 3.000 ευρώ, και ότι, σε περίπτωση υπερβάσεως του ανώτατου αυτού ορίου αποδοχών, τα επιδόματα αυτά θα καταβάλλονταν μέχρι του ποσού των 3.000 ευρώ, μειούμενα αναλόγως (παρ. 5). 

Β. Με την περίπτ. 1 υποπαραγρ. Γ.1 παραγρ. Γ άρθρου πρώτου του νόμου 4093/2012 επήλθε κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, ορισθέντος ειδικότερα ότι: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013». 

Δυνάμει των διατάξεων του ν. 4024/2011 και 4093/2012, επήλθαν δραματικές μειώσεις των μηνιαίων αποδοχών μας, ανερχόμενες μέχρι και το 25% των αποδοχών. Αν προστεθούν δε στις μειώσεις αυτές και οι προηγούμενες δυνάμει των διατάξεων των ν. 3833 και 3845/2010, ο μισθός περικόπηκε συνολικά το διάστημα 2010-2013 σε ποσοστό ανώτερο του 35-40%.

Με την ανωτέρω τελευταία διάταξη του Ν. 4093/2012, τα δώρα εορτών και επιδόματα αδείας, που αρχικά είχαν περικοπεί σε ποσοστό 30% και στη συνέχεια είχαν μειωθεί στο ποσό των 500 ευρώ το δώρο Χριστουγέννων και το ποσό των 250 ευρώ το δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας, καταργήθηκαν πλήρως από 1-1-2013. 

Η ανωτέρω διάταξη επαναλήφθηκε με το άρθρο 34 του 4354/2015 που ρητά αναφέρει  « Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται:  α. Οι διατάξεις των άρθρων 12 έως 25, 28, 29, 30 του Ν. 4024/2011, καθώς και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις, «και με την επιφύλαξη της παραγράφου η` του άρθρου 33 του νόμου αυτού», του άρθρου 31 με την επιφύλαξη της περίπτωσης α` του άρθρου 33 του παρόντος και 32 με την επιφύλαξη της παραγράφου β` του άρθρου 33 του παρόντος.

 Εντούτοις, η πλήρης κατάργηση των δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας αντίκειται στις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της ισότητας στα δημόσια βάρη και της αναλογικότητας, καθώς και του κοινωνικού κράτους δικαίου και της αξιοπρεπούς διαβίωσης, όπως και στο 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, αφού μας στερεί το δικαιούμενο, ικανοποιητικό και αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πλήρη ανατροπή της οικονομικής και κοινωνικής μας ζωής και του επιπέδου διαβίωσής μας. Επιπλέον και συμπληρωματικά στα ανωτέρω η διάταξη 34 του Ν 4354/2015 συνιστά εκ νέου  κατάργηση των καταργημένων δώρων και επιδομάτων από το Νόμο 4093/2012 και κατά συνέπεια καταργεί παροχές που κατά την θέσπιση του δεν ίσχυαν, δηλαδή δεν υπήρχε ρυθμιστικό αντικείμενο του νόμου. Σε κάθε περίπτωση η διάταξη αυτή είναι αντισυνταγματική για τους ίδιους λόγους που πάσχει συνταγματικότητας και η διάταξη 1 της παρ. Γ της υποπαραΓ1 του Ν. 4093/2012 άλλως το ποσό των επιδομάτων αδείας και εορτών καταβάλετε ως προσωπική διαφορά σύμφωνα με τη διάταξη 27 του Ν. 4354/2015.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΛΟΓΟΥΣ 

ΑΙΤΟΥΜΑΙ  την άμεση επαναφορά του ποσού του μισθού μου μου στα προηγούμενα επίπεδα, προ της 1-1-2012, την επαναχορήγηση των δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος αδείας. 


(τόπος), ......   2025

Ο/Η υπάλληλος 

ΠΡΟΣ

Την Διεύθυνση ΔΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ 

ΑΙΤΗΣΗ

Του/Της 

Επώνυμο: ………………………………………….. Όνομα: …………………………………………………………………………………..

Πατρώνυμο: …………………………………………. Ειδικότητα:…………………………………………………………………………..

Αριθμός Μητρώου:……………………………………………….. Σχολείο Οργ. Θέσης: ……………………………………………

Σχολείο/θέση υπηρέτησης: …………………………………………………………………………………………………………………..

Ταχ. Δ/νση κατοικίας:…………………………………………………………………………………………………………………………….

Κινητό τηλ: ……………………………………………………………… Ε-mail:…………………………………………………………………


Με την παρούσα αίτησή μου σας ζητώ, με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μου: 

α) να μου καταβάλετε τις περικοπές (παρακρατήσεις – μειώσεις, επιδόματα αδείας και δώρα εορτών) που υπέστη ο μισθός μου και ειδικότερα :

Με τη διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 1 ν. 3833/2010 στο άρθρο 1 του ανωτέρω ν. 3833/2010 ορίσθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «2. Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), των μόνιμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και αντιστοίχων της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος μειώνονται κατά ποσοστό δώδεκα τοις εκατό (12%). Τα επιδόματα των παραγράφων A3 των άρθρων 30 και 33 του ν. 3205/2003 [για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων και για την αντιστάθμιση δαπανών]... μειώνονται κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) και τα επιδόματα των Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας μειώνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) αντίστοιχα. Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α., των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος και κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης ή ρήτρας ή όρου συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης ή ατομικής σύμβασης εργασίας ή συμφωνίας. 3 (όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 90 του ν. 3842/2010, Α` 58). Από τη μείωση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται τα επιδόματα... α) οικογενειακής παροχής..., β) χρόνου υπηρεσίας..., γ) εφημεριών..., δ)...ε)...». Στο δε άρθρο 2 παρ.1 του ίδιου ως άνω νόμου ορίσθηκε ότι «Οι πάσης φύσεως αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές... που καταβάλλονται στους λειτουργούς ή υπαλλήλους... του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ απαγορεύεται να υπερβαίνουν τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, όπως αυτές κάθε φορά καθορίζονται, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή, τα επιδόματα εορτών και αδείας...».

Ακολούθως, με το νόμο 3845/2010 «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη μέλη της Ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο» (Α` 65/6.5.2010), θεσπίσθηκαν μέτρα προς εφαρμογή του οικονομικού προγράμματος (άμεση μείωση του λογαριασμού μισθοδοσίας του δημόσιου τομέα), μεταξύ δε των θεσπισθέντων μέτρων περιελήφθησαν η περαιτέρω μείωση κατά 8% των αμοιβών των υπαλλήλων του Δημοσίου καθώς και η πρόβλεψη, για καθένα από τα επιδόματα εορτών και αδείας, ενός πάγιου και εκ των προτέρων καθορισμένου ποσού. Ειδικότερα, με τις διατάξεις του άρθρου τρίτου του ως άνω ν. 3845/2010, που άρχισαν να ισχύουν από την 1.6.2010, σύμφωνα με το άρθρο έβδομο παρ.1 του ίδιου νόμου, ορίσθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «1. Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη προβλεπόμενα των λειτουργών και υπαλλήλων των φορέων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 3833/2010 ... μειώνονται κατά ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%). 2. Από τη μείωση της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται τα επιδόματα που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 1 του ν. 3833/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 6. Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των παραγράφων 1 έως και 4, ... καθορίζονται ως εξής: α) Το επίδομα εορτών Χριστουγέννων σε πεντακόσια (500) ευρώ, β) Το επίδομα εορτών Πάσχα σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ, γ) Το επίδομα αδείας σε διακόσια πενήντα (250) ευρώ. Τα επιδόματα του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλονται εφόσον οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές, επιδόματα και αμοιβές, συμπεριλαμβανομένων και των επιδομάτων του προηγούμενου εδαφίου, δεν υπερβαίνουν κατά μήνα, υπολογιζόμενες σε δωδεκάμηνη βάση, τα τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ. Αν με την καταβολή των επιδομάτων του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής, οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές, επιδόματα και αμοιβές υπερβαίνουν το ύψος αυτό, τα επιδόματα του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής καταβάλλονται μέχρι του ορίου των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, με ανάλογη μείωσή τους». 

Κατ’ εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων ήδη εντός του έτους 2010 επιβλήθηκαν σημαντικές περικοπές των αποδοχών, καθώς και των επιδομάτων εορτών και δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, ενώ με μία σειρά παράλληλων φορολογικών - νομοθετικών παρεμβάσεων  λήφθηκαν έτι περαιτέρω οικονομικά (αύξηση ΦΠΑ, εξίσωση  του φόρου πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, μείωση του αφορολογήτου ορίου και αύξηση των φορολογικών συντελεστών του φόρου ακίνητης περιουσίας, επιβολή του ειδικού φόρου ηλεκτροδοτουμένων, κ.α.).

Στη συνέχεια, όμως, με τις διατάξεις των ν. 4024/2011 και 4093/2012 θεσπίστηκαν νέες δραστικές μειώσεις των αποδοχών μας. Συγκεκριμένα:

Α. Με τις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β’ του ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο - βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» (Α` 226/27.10.2011), επιχειρήθηκε η διαμόρφωση ενός ενιαίου συστήματος βαθμολογικών προαγωγών και μισθολογικής εξέλιξης του προσωπικού της δημόσιας διοίκησης, με σκοπό, κατά τα αναφερόμενα στην αιτιολογική έκθεση, αφενός την άμεση αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης και την εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών και αφετέρου τον εξορθολογισμό του δημόσιου τομέα, την άρση των ανισοτήτων στις συνολικές αμοιβές των υπαλλήλων, την ανταμοιβή της εργασίας βάσει του παραγόμενου αποτελέσματος, την προσέλκυση ικανού στελεχιακού δυναμικού και την προώθηση των αναπτυξιακών και κοινωνικών προτεραιοτήτων της Χώρας. Οι ρυθμίσεις αυτές είχαν ως συνέπεια την περικοπή αποδοχών και επιδομάτων των εργαζομένων στον εν γένει δημόσιο τομέα (βλ. ΣτΕ Ολομ. 3404 - 3406/2014, 3372, 3373/2015). Ειδικότερα, κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 4, στις διατάξεις του Κεφαλαίου Δεύτερου του εν λόγω νόμου (Σύστημα βαθμολογικών προαγωγών και μισθολογικής εξέλιξης) υπάγονταν οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), μεταξύ άλλων, του Δημοσίου (περίπτ. α) και των Ν.Π.Δ.Δ. (περίπτ. γ), καθώς επίσης και ορισμένες άλλες κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών (υπό α έως ζ), μεταξύ των οποίων και οι υπάλληλοι της Γραμματείας των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών (περίπτ. β). Κατά το άρθρο 12 του ίδιου νόμου, οι υπάλληλοι του άρθρου 4 ελάμβαναν το βασικό μισθό που αντιστοιχούσε στο βαθμό τους, σε κάθε δε βαθμό θεσπίζονταν μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.), στα οποία εξελισσόταν ο υπάλληλος (παρ. 1), ενώ, συναφώς, με το άρθρο 13 ορίσθηκε ως βάση για τον υπολογισμό του αντιστοιχούντος σε κάθε βαθμό, εισαγωγικού μισθού ο εισαγωγικός μηνιαίος βασικός μισθός του κατώτερου βαθμού της κατηγορίας ΥΕ, ο οποίος καθορίσθηκε σε 780 ευρώ. Περαιτέρω, στο άρθρο 14 ορίσθηκε ότι οι μηνιαίες αποδοχές του υπαλλήλου αποτελούνταν, πέραν του βασικού μισθού, από τα επιδόματα και τις λοιπές παροχές που προβλέπονταν ειδικά στο νόμο και χορηγούνταν εφόσον πληρούνταν οι προϋποθέσεις καταβολής τους, με τις διατάξεις δε των άρθρων 15 έως 20 καθορίσθηκαν τα επιδόματα και οι προϋποθέσεις χορήγησής τους (επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και απομακρυσμένων παραμεθόριων περιοχών, οικογενειακή παροχή κ.λπ.), μεταξύ των οποίων, στο άρθρο 16, και τα επιδόματα εορτών και αδείας, ως προς τα οποία εισήχθη ρύθμιση όμοια με εκείνη του προαναφερθέντος ν. 3845/2010. Ειδικότερα, ορίσθηκαν, το επίδομα Χριστουγέννων στο ποσό των 500 ευρώ (παρ. 1) και καθένα από τα επιδόματα Πάσχα και αδείας στο ποσό των 250 ευρώ (παρ. 2 και 3), επιπλέον δε, προβλέφθηκε ότι τα επιδόματα αυτά εορτών και αδείας θα καταβάλλονταν, εφόσον οι συνολικές μηνιαίες αποδοχές, συμπεριλαμβανομένων και των εν λόγω επιδομάτων, δεν υπερέβαιναν κατά μήνα (υπολογιζόμενες σε δωδεκάμηνη βάση) το ποσό των 3.000 ευρώ, και ότι, σε περίπτωση υπερβάσεως του ανώτατου αυτού ορίου αποδοχών, τα επιδόματα αυτά θα καταβάλλονταν μέχρι του ποσού των 3.000 ευρώ, μειούμενα αναλόγως (παρ. 5). 

Β. Με την περίπτ. 1 υποπαραγρ. Γ.1 παραγρ. Γ άρθρου πρώτου του νόμου 4093/2012 επήλθε κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, ορισθέντος ειδικότερα ότι: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013». 

Δυνάμει των διατάξεων του ν. 4024/2011 και 4093/2012, επήλθαν δραματικές μειώσεις των μηνιαίων αποδοχών μας, ανερχόμενες μέχρι και το 25% των αποδοχών. Αν προστεθούν δε στις μειώσεις αυτές και οι προηγούμενες δυνάμει των διατάξεων των ν. 3833 και 3845/2010, ο μισθός περικόπηκε συνολικά το διάστημα 2010-2013 σε ποσοστό ανώτερο του 35-40%.

Με την ανωτέρω τελευταία διάταξη του Ν. 4093/2012, τα δώρα εορτών και επιδόματα αδείας, που αρχικά είχαν περικοπεί σε ποσοστό 30% και στη συνέχεια είχαν μειωθεί στο ποσό των 500 ευρώ το δώρο Χριστουγέννων και το ποσό των 250 ευρώ το δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας, καταργήθηκαν πλήρως από 1-1-2013. 

Η ανωτέρω διάταξη επαναλήφθηκε με το άρθρο 34 του 4354/2015 που ρητά αναφέρει  « Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται:  α. Οι διατάξεις των άρθρων 12 έως 25, 28, 29, 30 του Ν. 4024/2011, καθώς και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις, «και με την επιφύλαξη της παραγράφου η` του άρθρου 33 του νόμου αυτού», του άρθρου 31 με την επιφύλαξη της περίπτωσης α` του άρθρου 33 του παρόντος και 32 με την επιφύλαξη της παραγράφου β` του άρθρου 33 του παρόντος.

 Εντούτοις, η πλήρης κατάργηση των δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας αντίκειται στις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της ισότητας στα δημόσια βάρη και της αναλογικότητας, καθώς και του κοινωνικού κράτους δικαίου και της αξιοπρεπούς διαβίωσης, όπως και στο 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, αφού μας στερεί το δικαιούμενο, ικανοποιητικό και αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην πλήρη ανατροπή της οικονομικής και κοινωνικής μας ζωής και του επιπέδου διαβίωσής μας. Επιπλέον και συμπληρωματικά στα ανωτέρω η διάταξη 34 του Ν 4354/2015 συνιστά εκ νέου  κατάργηση των καταργημένων δώρων και επιδομάτων από το Νόμο 4093/2012 και κατά συνέπεια καταργεί παροχές που κατά την θέσπιση του δεν ίσχυαν, δηλαδή δεν υπήρχε ρυθμιστικό αντικείμενο του νόμου. Σε κάθε περίπτωση η διάταξη αυτή είναι αντισυνταγματική για τους ίδιους λόγους που πάσχει συνταγματικότητας και η διάταξη 1 της παρ. Γ της υποπαραΓ1 του Ν. 4093/2012 άλλως το ποσό των επιδομάτων αδείας και εορτών καταβάλετε ως προσωπική διαφορά σύμφωνα με τη διάταξη 27 του Ν. 4354/2015.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΛΟΓΟΥΣ 

ΑΙΤΟΥΜΑΙ  την άμεση επαναφορά του ποσού του μισθού μου μου στα προηγούμενα επίπεδα, προ της 1-1-2012, την επαναχορήγηση των δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος αδείας. 


(τόπος), ......   2025

Ο/Η υπάλληλος