Ads 468x60px

Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025

ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ». Δυναμική Παρέμβαση ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης (βίντεο10/2)

 Γ΄ΕΛΜΕ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ                                                     Θεσσαλονίκη  9/2/2025 

Πρ. Κορομηλά 51 τηλ. 6978300483                                  

e-mail: gelmeth3@gmail.com

http://3elmethess.blogspot.gr/ 

fb  : Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης


ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ» 

Κατηγοριοποίηση των σχολείων περιτυλιγμένη με υποκριτική ευαισθησία “ενεργού πολίτη”


Με εγκύκλιο του Υπουργείου που έφτασε στα σχολεία μας μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων καλούνται εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες να εφαρμόσουν το πρόγραμμα σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο.  Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ενσωματώνει τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης που  υιοθέτησε ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών το 2015 με στόχο να επιτευχθούν το 2030! 

Το ενδιαφέρον  της κυβέρνησης, όπως αποδεικνύεται και από την παρουσίαση μόνο μερικών από αυτούς τους στόχους, είναι ψεύτικο και υποκριτικό! Αλήθεια, έχει το θράσος η κυβέρνηση να μιλά για “εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας”, στην Ελλάδα της ραγδαίας φτωχοποίησης; Να μιλά για “την ενίσχυση της καλής υγείας και της ευημερίας”, όταν συνειδητά αφήνει το δημόσιο σύστημα υγείας να καταρρέει, ευνοώντας σκανδαλωδώς τους ιδιώτες; Να μιλά για “προσφορά ποιοτικής εκπαίδευσης”, η κυβέρνηση που ψήφισε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που απέκλεισε από τα πανεπιστήμια χιλιάδες μαθητές\τριες μας με την ΕΒΕ και την τράπεζα θεμάτων, που έχει οδηγήσει τα σχολεία σε οικονομική ασφυξία, σε υπερπληθή τμήματα με τις συγχωνεύσεις τμημάτων, σε χιλιάδες ακάλυπτες ώρες και κενά ακόμα και τώρα, που παραδίδει δημόσια σχολεία σε ιδρύματα εφοπλιστών και απογειώνει τις κοινωνικές ανισότητες; Να αναφέρεται στην “πρόσβαση σε καθαρό νερό και αποχέτευση” την ίδια ακριβώς στιγμή που προωθεί την ιδιωτικοποίησή του; Τί να πούμε για αυτούς που συμμετέχουν στο ανθρωπιστικό έγκλημα της γενοκτονίας των Παλαιστινίων και συγκαλύπτουν το έγκλημα των Τεμπών, καταπατούν συστηματικά το Σύνταγμα, έχουν εξαπολύσει πογκρόμ διώξεων σε εκπαιδευτικούς,  όταν επικαλούνται την ανάγκη δράσης για “την ειρήνη και τη δικαιοσύνη”;

Οποιοσδήποτε αντιλαμβάνεται ότι όλα τα παραπάνω έχουν σχέση με το ίδιο το οικονομικοκοινωνικό σύστημα που ζούμε, όπου οι λίγοι πλουτίζουν από την εκμετάλλευση των πολλών, αλλά και της φύσης για τα κέρδη τους και άρα, προϋπόθεση για να καταργηθούν οι ανισότητες και να ζήσουν με αξιοπρέπεια οι εργαζόμενοι είναι να χάσουν πλούτη και εξουσία αυτοί. Είναι, πράγματι,  χρέος μας ως εκπαιδευτικοί να βοηθάμε τα παιδιά να γίνουν “ενεργοί πολίτες”, δηλαδή, να  κατανοούν βαθιά αυτό τον κόσμο  και να δράσουν συλλογικά για να τον αλλάξουν ριζικά.

Άλλωστε το νόημα του ενεργού πολίτη παίρνει  σάρκα και οστά στους μαζικούς αγώνες των μαθητών\ τριων μας και τη φετινή χρονιά για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, των μορφωτικών τους δικαιωμάτων, ενάντια στην παράδοση των σχολείων τους στους εφοπλιστές,  στο νεανικό οξυγόνο ελπίδας και αγώνα που κατέκλεισε πρόσφατα τους δρόμους των πόλεων βροντοφωνάζοντας πως «όταν ένα παιδί δεν έχει οξυγόνο , αυτό είναι που κάνει το κράτος δολοφόνο»

Πώς καθορίζει, όμως, η κυβέρνηση τον “ενεργό πολίτη”; Με κάθε είδους δράση και εθελοντισμό! “Δράσεις για αισθητική αναβάθμιση του σχολείου, επίσκεψη και παροχή συντροφιάς σε ηλικιωμένους/ες στο τοπικό ΚΑΠΗ, εθελοντική εργασία και μάλιστα με χορήγηση βεβαίωσης συμμετοχής σε κάθε μαθητή/τρια, αποστολή αλληλογραφίας σε ηγετικά πρόσωπα, δημιουργία ενημερωτικών φυλλαδίων κ.ά.”! Εν ολίγοις, με διαδικασίες  που αναπαράγουν τη λογική της ατομικής ευθύνης, της απλήρωτης εργασίας και αφήνουν στο απυρόβλητο την πηγή όλων αυτών των προβλημάτων.


Ωστόσο, τα πράγματα είναι ακόμη πιο σοβαρά, καθώς για πρώτη ίσως φορά θεσμοθετείται τόσο άμεση παρέμβαση του Διευθυντή/ντριας στο μάθημα. Συγκεκριμένα, στον “οδηγό εκπαιδευτικού” αναφέρεται ότι “ο/η Διευθυντής/ντρια ή ο/η Προϊστάμενος/η, συγκροτεί σε συνεργασία με τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, κατάλογο προτεινόμενων θεμάτων (τίτλοι και σύντομη περιγραφή) ανά θεματικό πεδίο σύμφωνα με το ΠΣ. Ο Σύλλογος Διδασκόντων ενημερώνεται για τον κατάλογο σε συνεδρία του και ακολουθεί συζήτηση επί αυτού. Σε κάθε περίπτωση ο Διευθυντής/ντρια ή ο/η Προϊστάμενος/η αποφασίζουν για τον τελικό κατάλογο”. Είναι ενταγμένο στο σχέδιο της αλλαγής των ρόλων των Δ/ντών/τριών ως manager σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα με πολυτυπικά σχολεία που θα έχουν διαφοροποιημένο πρόγραμμα και θα το πουλούν στους γονείς-πελάτες. Αποτελεί άλλη μια προσπάθεια επιβολής της λογικής της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας που ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για οποιαδήποτε μάθημα, γνωστικό αντικείμενο και οποιαδήποτε δράση εκπονεί ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές και μαθήτριες να εντάσσεται σε αυτή.

 Είναι ξεκάθαρο πως οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να μπούμε σε αυτήν  τη λογική. “Ενεργός πολίτης” είναι αυτός που αναζητά  την αιτία των κοινωνικών προβλημάτων κι όχι την συγκάλυψή τους, που διεκδικεί καλύτερη δημόσια, δωρεάν παιδεία και υγεία, που καταδικάζει  τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών και του κεφαλαίου και το μοίρασμα των ζωνών επιρροής και εκμετάλλευσης, που αγωνίζεται για καλύτερους μισθούς και αξιοπρεπή ζωή. 

Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες να δώσουν ένα τέτοιον χαρακτήρα σε αυτήν την παρέμβαση του ΥΠΑΙΘΑ στο πρόγραμμα σπουδών που προωθείται με αυθαίρετο και γραφειοκρατικό τρόπο που θυμίζει τις πιο σκοτεινές περιόδους της πρόσφατης πολιτικής και κοινωνικής ιστορίας του τόπου. Ταυτόχρονα, να δηλώσουν ότι οποιαδήποτε δράση εκπονήσουν με τους μαθητές και μαθήτριες δεν επιθυμούν να ενταχθεί στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                    Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ                                               ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΠΕΤΗΣ





 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - rss

Πρόσφατα άρθρα του ΑLFAVITA.GR