Γ΄ ΕΛΜΕ - ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ Θεσσαλονίκη 29 /11/ 2016
Πρ. Κορομηλά 51 τκ 54622
e-mail: gelmeth3@gmail.com
τηλ. Επικοινωνίας 6979850143
http://3elmethess.blogspot.gr/
Οι
αξιολογητές ξανάρχονται…
Με τις δηλώσεις του ο Υπουργός
Παιδείας Γαβρόγλου, από τις πρώτες μέρες που ανέλαβε, το είπε καθαρά: «ας
μην φοβόμαστε τη λέξη αξιολόγηση».
Η (αυτο)αξιολόγηση σχολείων και
εκπαιδευτικών είναι προ των πυλών. Η υλοποίηση του 3ου μνημονίου στην
εκπαίδευση και των οδηγιών ΕΕ και ΟΟΣΑ πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους
ρυθμούς, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο καθυστέρησης. Πρέπει οι θεσμοί να μας
αξιολογήσουν θετικά. Και για να γίνει αυτό, εκτός των άλλων, πρέπει η κυβέρνηση
να δώσει χειροπιαστά δείγματα γραφής του βασικού πυλώνα των συντηρητικών καπιταλιστικών
αναδιαρθρώσεων και στην εκπαίδευση, που δεν είναι άλλη από την αξιολόγηση
σχολείων και εκπαιδευτικών. Το πλαίσιο εξάλλου και τα χρονοδιαγράμματα έχουν
τεθεί και από τα πορίσματα του διαβόητου «Εθνικού Διαλόγου» για την Παιδεία,
που βασικός της αρχιτέκτονας είναι ο νυν υπουργός Παιδείας.
Η « Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016»
για την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, , βάζει τους στόχους ξεκάθαρα και
στυγνά:
«Στο Μνημόνιο Συνεννόησης από τον Αύγουστο του 2015 στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, η εκπαίδευση αποτελεί μέρος της μελλοντικής εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Στο κείμενο αναφέρεται ότι ο ΟΟΣΑ θα κληθεί να προβεί σε επανεξέταση στου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος……. που πρέπει να καλύψει όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων… τα περιθώρια για περαιτέρω εξορθολογισμό τάξεων και σχολείων, την αποδοτικότητα και την αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων, την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών…»
«Στο Μνημόνιο Συνεννόησης από τον Αύγουστο του 2015 στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, η εκπαίδευση αποτελεί μέρος της μελλοντικής εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Στο κείμενο αναφέρεται ότι ο ΟΟΣΑ θα κληθεί να προβεί σε επανεξέταση στου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος……. που πρέπει να καλύψει όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων… τα περιθώρια για περαιτέρω εξορθολογισμό τάξεων και σχολείων, την αποδοτικότητα και την αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων, την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών…»
Μέσα σε λίγες γραμμές, ολόκληρο
το σχέδιο της επέλασης στη δημόσια εκπαίδευση. Λέξεις – κλειδιά η αυτονομία, η αποδοτικότητα, η αξιολόγηση, ο
εξορθολογισμός. Το δημόσιο σχολείο πρέπει να λειτουργεί με το μοντέλο
της αγοράς, πρέπει να υιοθετήσει τα κριτήρια του ιδιωτικού τομέα. Με «αυτονομία» για να αναζητά πόρους για τη
λειτουργία του αφού πρέπει να μειωθούν στο ελάχιστο οι κρατικές δαπάνες.
Με
«αποδοτικότητα», δηλαδή ο τραγικά μειωμένος αριθμός των εκπαιδευτικών πρέπει να
δίνει μέχρι εξάντλησης και την τελευταία ικμάδα των ψυχικών και σωματικών του
αποθεμάτων για τη λειτουργία του σχολείου.
Με
«εξορθολογισμό», αφού διαπιστώνουν ότι δεν ήταν αρκετές οι καταργήσεις και οι
συγχωνεύσεις των σχολείων που έγιναν στην εποχή της Διαμαντοπούλου. Τέλος με «αξιολόγηση»
για να υπάρχει η απόλυτη πειθάρχηση, ο απόλυτος έλεγχος του παιδαγωγικού μας
ρόλου, να μετατίθεται σε εμάς η ευθύνη της διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Δεν μπορεί να υπάρχει πια
καμιά αυταπάτη: οι απαιτήσεις των θεσμών για «εξαντλητική και αυστηρή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού για να
απολυθούν οι ακατάλληλοι», όπως διατυπώθηκαν στις συναντήσεις με το Φίλη
και τον Γαβρόγλου, και η μισθολογική και βαθμολογική στασιμότητα για όσους
έχουν τρεις αρνητικές αξιολογήσεις που ζητούν οι δανειστές για το συνολικό
δημόσιο, οι «συστάσεις» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα πορίσματα του
«διαλόγου», τα νομοσχέδια για την «κινητικότητα» και τις μετακινήσεις των
δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίες θα γίνονται και αυτές μετά από αξιολόγηση
οργανισμών και προσωπικού, καταλήγουν όλα σε ένα και μοναδικό στόχο: στις απολύσεις, στην υποχρεωτική
κινητικότητα, στην ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου. Δεν
υπάρχει άλλη «καλή» αξιολόγηση.
Η δική μας πρόταση λέγεται δημοκρατία στο
σχολείο, επιμόρφωση -στήριξη του εκπαιδευτικού δαπάνες ,υποδομές κ.ο.κ.
Το
νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει.
Είναι ο νόμος 4142/13 για την «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση Όπως
επίσης είχε δηλώσει ο πρώην υπουργός Παιδείας στη Βουλή πριν μερικούς μήνες «το
Προεδρικό Διάταγμα 152 για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τυπικά βρίσκεται
σε ισχύ». Το οπλοστάσιο είναι έτοιμο.
Πρώτο βήμα στα παραπάνω θα
είναι η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Μετά από 7 χρόνια μνημονίων και συντηρητικών αναδιαρθρώσεων στην
εκπαίδευση, μετά από χρόνια μηδενικών διορισμών, δραματικής μείωσης του
εκπαιδευτικού προσωπικού και αύξησης της ελαστικής εργασίας, μετά από τις
συνεχείς μειώσεις των δημόσιων δαπανών για την παιδεία, την κυριαρχία των
προγραμμάτων ΕΣΠΑ που καθορίζουν μορφές και περιεχόμενα, θα έρθει για μια ακόμα
φορά το υπουργείο Παιδείας να δείξει με το δάχτυλο τους εκπαιδευτικούς αν το
σχολείο «δεν υλοποιεί τους στόχους του» Όπως και το 2013, έτσι και τώρα,
νυν και πρώην στελέχη του υπουργείου Παιδείας μας υπενθυμίζουν τα «οφέλη»
της πιλοτικής εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης σε σχολικές μονάδες που εφαρμόστηκε
το 2010!
Κουβέντα για τη συνολική και
αποφασιστική μάχη σχολείο το σχολείο των εκπαιδευτικών στην προσπάθεια
του Αρβανιτόπουλου το 2013/14, που τελικά απέτρεψε τα σχέδιά της τότε
κυβέρνησης για τη γενικευμένη εφαρμογή της αξιολόγησης στα σχολεία! Βέβαια
είναι λογικό να θέλει να ξεχάσει η τωρινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και τα
νυν στελέχη της εκπαίδευσης τι έγινε τότε..
Δεν
πρέπει να έχουμε καμία αμφιβολία ότι το έργο θα επαναληφθεί: ήδη το υπουργείο
ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει την ατομική αξιολόγηση από τα στελέχη της
εκπαίδευσης, ξεκινώντας από τους Περιφερειακούς Διευθυντές και καταλήγοντας
στους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Μπορεί να έχει κανένας την αυταπάτη ότι
αυτό δεν σημαίνει και τη δική μας ατομική αξιολόγηση;
Όπως και τότε, έτσι και τώρα
δεν θα τους κάνουμε τη χάρη! Δεν θα επιτρέψουμε στην κυβέρνηση να
«μας ζητήσει και τα ρέστα» γιατί δήθεν δεν «πιάσαμε τους στόχους», γιατί δεν
«ανταποκριθήκαμε στους δείκτες»
Με τρόπο συλλογικό και
αποφασιστικό, πρέπει να δώσουμε τη μάχη ενάντια σε μια διαδικασία
που θέλει ουσιαστικά να μας κάνει συνένοχους στη διάλυση του δημόσιου σχολείου.
Πρέπει για μια ακόμα φορά να υψώσουμε το μπόι μας απέναντι στην πολιτική που
διαλύει τα σχολεία και τις ζωές μας. Και θα το κάνουμε! Μέσα από τα σωματεία
μας και τις συλλογικές μας διαδικασίες, να ετοιμαστούμε από τη τώρα για τη μάχη
που έχουμε μπροστά μας!
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ
ΛΑΘΗΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΠΑΝΟΥΔΗΣ