Ads 468x60px

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2018

"Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας"

Κινηματογραφική λέσχη Γ΄ ΕΛΜΕ-Θ
Παρασκευή 2 Φλεβάρη 6.30μμ. στο 1o Γυμν. Συκεών
Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας
American History X




Δραματική 1998 | Έγχρ. | Διάρκεια: 119'
Αμερικανική ταινία,
σκηνοθεσία Tony Kaye
σενάριο David McKenna.
  Μουσική
  Αnne Dudley
  Φωτογραφία
  Μοντάζ




Πρωταγωνιστούν οι Έντουαρντ Νόρτον και Edward Furlong, ι Fairuza Μπαλκ, Stacy Keach, Elliott Gould, Avery Brooks, Ethan Suplee και Beverly D'Angelo
Η ταινία «Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας» ήταν η πρώτη κινηματογραφική προσπάθεια του σκηνοθέτη Τόνι Κάγιε.  H δεύτερη ταινία του ήταν το «Μαθήματα ζωής» που πρόβαλλε η λέσχη τον περασμένο μήνα.
Υπόθεση
Ο Ντάνι Βίνιαρντ (Edward Furlong), μαθητής λυκείου και αναδυόμενος νεοναζί υποχρεούται από τον καθηγητή του στην ιστορία, κύριο Μάρεϊ (Elliot Gould) να γράψει μια έκθεση "πάνω σε οποιοδήποτε βιβλίο που σχετίζεται με τον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα". Γνωρίζοντας πως ο καθηγητής του είναι Εβραίος, ο Ντάνι γράφει για το βιβλίο "Ο Aγών μου" του Αδόλφου Χίτλερ.
Ο Μάρεϊ επιμένει να αποβληθεί ο Ντάνι, αλλά ο διευθυντής Ιατρός Μπομπ Σουίνι, ο οποίος είναι μαύρος, αρνείται και αντίθετα ενημερώνει τον Ντάνι πως από εδώ και πέρα θα κάνει μαζί του μάθημα ιστορίας και σύγχρονης ιστορίας, το οποίο θα ονομάζεται "Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας (American History X). Η πρώτη εργασία του Ντάνι είναι να γράψει μια έκθεση σχετικά με τον αδερφό του Ντέρεκ, έναν πρώην αρχηγό των νεοναζί της πόλης, ο οποίος έχει μόλις βγει απ'τη φυλακή μετά την ποινή των τριών ετών για ανθρωποκτονία. Αν δεν παραδώσει την εργασία το επόμενο πρωί θα αποβληθεί.
Αλήθεια πως αντιμετωπίζουμε τέτοια φαινόμενα στο σχολείο σήμερα;;

Κριτική
Τα πάντα σ’ αυτήν την ταινία βγαίνουν φυσικά, αβίαστα. Η ωμή, κάτι παραπάνω ρεαλιστική απεικόνιση της βίας, η πιστότητα στα πραγματικά γεγονότα, η απουσία μελοδραματισμών, εύκολων λύσεων και κλισέ καθιέρωσαν το American History X ως την σπουδαιότερη σπουδή στον σύγχρονο αμερικανικό κινηματογράφο όσον αφορά τον ρατσισμό και τον νεοναζισμό.

Ο
Edward Norton σε μια ερμηνεία που τον καθιέρωσε υποδύεται τον συνειδητοποιημένο μεγαλύτερο αδερφό του Danny, στον ρόλο του οποίου βρίσκουμε τον ανέλπιστα καλό Edward Furlong, τον οποίο προσπαθεί να γλιτώσει από τους κόλπους του νεοναζιστικού μπλοκ στην Αμερική γνωρίζοντας εκ των έσω τα αποτελέσματα του καταστροφικού φανατισμού. Ο Norton έδωσε το πρώτο μεγάλο του ρεσιτάλ ερμηνείας . πλημμυρίζει την ταινία με το υποκριτικό του ταλέντο, χάριν στο οποίο κέρδισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Oscar.
Ο σκηνοθέτης, Tony Kaye, δεν είχε δημιουργήσει καμία ταινία πριν το American History X και είναι ως εκ τούτου άξιος συγχαρητηρίων για την τόλμη του και το οξυδερκές μάτι του και την νευρωτική αλλά σφιχτή σκηνοθεσία του ως πρωτάρης. Η σκηνοθεσία του Kaye έχει αυτό που χρειάζεται! Νεύρο, είναι σφικτή και διακατέχεται λογική συνέχεια! Η χρήση ασπρόμαυρων flash back από το παρελθόν του Derek που τον οδήγησε στη φυλακή κι από κει στη μεταμέλεια και στην υιοθέτηση μια νέας στάσης ζωής, αποδίδουν κάτι περισσότερο από λειτουργικά κι ανεβάζουν την καλλιτεχνική ποιότητα πολλές βαθμίδες. Εκτός αυτού, έχουμε την χαρά να παρακολουθήσουμε ίσως την πιο βίαιη σκηνή που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά, μια συγκλονιστική σκηνή ασέλγειας που αποτελεί καταλύτη στην εξέλιξη κι ένα φινάλε με τέτοια ένταση και συναισθηματική φόρτιση που όποιος το έχει δει, δύσκολα το ξεχνάει. Κι εκεί είναι η μεγάλη μαγκιά του σκηνοθέτη, στο ότι παραλείπει ένα ηθικοπλαστικό φινάλε που όλα θα ήταν ωραία και καλά.
Ο Norton αδιαμφισβήτητα στον πιο συγκλονιστικό ρόλο της καριέρας του, ντύνοντας τον χαρακτήρα του Derek με όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν ευδιάκριτες τις αλλαγές στον χαρακτήρα, στη συμπεριφορά και στην ίδια του τη ζωή, μέσω καταστάσεων που θα μπορούσαν ν`αλλάξουν ακόμα και τον πιο σκληρό άνθρωπο.
Δεν είναι τυχαία λοιπόν η πρώτη του υποψηφιότητα για oscar, άσχετα απ`το αν δεν κατάφερε να κερδίσει, ούτε το γεγονός ότι μέσω αυτής της ταινίας αναδείχτηκε σ`έναν απ`τους πιο χαρισματικούς ηθοποιούς που πέρασαν ποτέ απ`τη μεγάλη οθόνη. Συγκλονιστική είναι όμως και η ερμηνεία του μικρού Edward Furlong. Ανέλπιστα καλός σ`έναν ρόλο που αν μη τι άλλο έχει υψηλές απαιτήσεις. Το καλό παιδί που μεταστρέφεται επηρεασμένο από έναν αδερφό ίνδαλμα και έρχεται σε σύγκρουση, τόσο μαζί του, όσο και με τον εσωτερικό του ψυχισμό όταν αντιλαμβάνεται ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως πίστευε και πολύ περισσότερο όταν συνειδητοποιεί πως η βία φέρνει βία κι ακόμα κι αν θέλεις ίσως να μην μπορείς ν`αλλάξεις ζωή.

Η νεοναζιστική διάθεση στη σύγχρονη Αμερική αποτυπωμένη στο πανί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Βία, πόνος και συγκίνηση που το ένα παίρνει τη θέση του άλλου, σε σωστές δόσεις, τόσο όσο χρειάζεται για να μας ταρακουνήσει ως θεατές και τόσο όσο χρειάζεται για να χτυπήσει το αμερικάνικο κατεστημένο εκεί που πονάει περισσότερο. Δημόσια διαπόμπευση μιας Αμερικής που ξέρει να κρύβεται καλά. Με μία μόνο λέξη θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε συγκλονιστική! Μια συγκλονιστική κινηματογραφική εμπειρία, με ουσία και δυνατές ερμηνείες που δεν πρέπει να χάσει κανένας.

Ο Νόρτον ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Ντέρεκ Βίνιαρντ, αλλά έχασε από τον Ρομπέρτο Μπενίνι στην ταινία Η Ζωή Είναι Ωραία.

Το trailer της ταινίας



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - rss

Πρόσφατα άρθρα του ΑLFAVITA.GR