Ads 468x60px

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025

ΟΧΙ ΚΑΜΕΡΕΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ -ΑΣΦΑΛΕΣ -ΖΩΝΤΑΝΟ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

          Γ΄ΕΛΜΕ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ                                                                                     Θεσσαλονίκη 16/9/2025 

Πρ. Κορομηλά 51 τηλ. 6978300483                                  

e-mail: gelmeth3@gmail.com

http://3elmethess.blogspot.gr/ 

        fb  : Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης



Πριν καλά- καλά  ξεκινήσει η εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία για τη φετινή χρονιά και ενώ η εκπαιδευτική κοινότητα είναι αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα( χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών που μένουν ακάλυπτα,  υποχρηματοδότηση των σχολείων, υπερπληθή τμήματα, ακατάλληλες υποδομές, αξιολόγηση- κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών,νέο πειθαρχικό, νέα βέλη κατά της δημόσιας εκπαίδευσης) επιχειρείται η τοποθέτηση καμερών σε σχολεία των Συκεών και μάλιστα με  fast- track διαδικασίες. 


Στο δήμο Νεάπολης- Συκεών η αρχή έγινε ,όταν με κλειστά σχολεία και  ενώ ήταν σε εξέλιξη το lockdown, η διοίκηση του δήμου Νεάπολης Συκεών   τοποθέτησε κάμερες παρακολούθησης στην είσοδο των συστεγαζόμενων 4ου και 5ου Γυμνασίων  Νεάπολης, μάλιστα  επέκτεινε την εγκατάσταση και στον μπροστινό αύλειο χώρο, χωρίς να υπάρχει σχετική απόφαση και σύμφωνη γνώμη των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας (σύλλογοι διδασκόντων, γονέων, 15 μελών μαθητικών συμβουλίων).Συνέχισε με τη μεθόδευση τοποθέτησης καμερών στο σχολικό συγκρότημα, όπου στεγάζονται το 1ο ΕΠΑΛ Νεάπολης, το 2ο ΓΕΛ Νεάπολης, το  Πειραματικό Γυμνάσιο και Πειραματικό ΓΕΛ ,όπου στο  Πειραματικό ΓΕΛ  δεν προχώρησε η  τοποθέτηση τους λόγω της αντίθεσης των φορέων της σχολικής κοινότητας : σύλλογος διδασκόντων, γονέων, 15 μελών μαθητικών συμβουλίων.

 Με την έναρξη της νέας  σχολικής χρονιάς επιχειρείται η τοποθέτηση καμερών στο 1ο ΓΕΛ Συκεών και το 2ο Γυμν. Συκεών, στο όνομα   «βανδαλισμών», όπως  χαρακτηρίζουν  την αναγραφή κάποιων συνθημάτων. 


Είναι γνωστό πως με συστηματικό και επίμονο τρόπο η δημοτική αρχή του δήμου Νεάπολης Συκεών, και όχι μόνο,  μεθοδεύει την τοποθέτηση καμερών  παρακολούθησης σε σχολεία της περιοχής μας, εδώ και καιρό. 

Δεν είναι τυχαία εξάλλου η ετοιμότητα των διευθυντών  των συγκεκριμένων  σχολείων, αμέσως μετά τη συνάντηση τους με τη δημοτική αρχή, να ¨αδράξουν» την πρώτη ευκαιρία.


Η επιμονή στην εφαρμογή ενός μέτρου αυταρχικού από τη φύση  του, παρά την έντονη αντίθεση του σωματείου και τις αντιδράσεις της πλειονότητας των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας (σύλλογοι διδασκόντων, γονέων, 15 μελών μαθητικών συμβουλίων) στα σχολεία της περιοχής αποτελεί  μια ακόμη  πράξη στην κατεύθυνση της υπηρέτησης της κυρίαρχης  αντιεκπαιδευτικής – αντιλαϊκής   πολιτικής. Στο όνομα της εξυπηρέτησης της δημοσιονομικής λιτότητας επιλέγουν την τοποθέτηση καμερών και όχι την πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων ,ώστε τις ώρες που το σχολείο δε λειτουργεί να έχουν την επιστασία του χώρου. Επιλέγουν τον έλεγχο της παιδικής ηλικίας και όχι τη δημιουργία των συνθηκών βελτίωσης για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μας, τόσο στα σχολεία( σύγχρονα, κατάλληλα διδακτήρια\εξασφάλιση της λειτουργία τους  ως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα της γειτονιάς) όσο και στους δήμους τους (δημιουργία πλατειών, χώρων άθλησης, ελεύθερων χώρων κλπ)


Το Δ.Σ. της Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης επανειλημμένα  έχει εκφράσει την έντονη αντίθεσή του στην τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης,  κάμερες κλπ. στα σχολεία. Πέρα από το γεγονός ότι παρόμοιοι μηχανισμοί εξουδετερώνονται εύκολα από το οργανωμένο έγκλημα- και όχι μόνο-, λειτουργούν  ανασταλτικά και κατασταλτικά στην ελευθερία κινήσεων και στην ελευθερία λόγου και της κριτικής, που αποτελούν την ουσία της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής ελευθερίας. Υπονομεύουν  τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και μπορεί να αποτελέσουν μέσο ποινικοποίησης της συλλογικής δράσης, της ελεύθερης διακίνησης ιδεών αλλά και υπονόμευσης δημοκρατικών εργασιακών και ατομικών δικαιωμάτων και συνδικαλιστικών ελευθεριών.

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα  δεν είναι τυχαίο που τονίζει:


«Η ύπαρξη και μόνο καμερών σε σχολεία και άλλους χώρους όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι (όπως παιδικοί σταθμοί, οικοτροφεία, φροντιστήρια κλπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, αφού δεν είναι εύκολο να αξιολογηθούν οι συνέπειες που μια τέτοια επεξεργασία μπορεί να έχει για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανηλίκων. Συγκεκριμένα, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών (βλ. και Γνωμοδότηση 2/2009 της Ομάδας»


Με την ηλεκτρονική παρακολούθηση εθίζονται οι μαθητές να δέχονται παθητικά τον έλεγχο της φυσικής παρουσίας και δράσης τους, σαν να είναι ύποπτοι, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και προσβάλλει βάναυσα την προσωπική τους αξιοπρέπεια αλλά και την παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου.


Κάθε προσπάθεια έστω και έμμεσα να ταυτιστούν οι μαθητές μας  με την αναβαθμισμένη παραβατικότητα είναι αντιπαιδαγωγική  και άδικη και υπονομεύει το παιδαγωγικό κλίμα στο σχολείο που με  οικοδομείται με πολύ κόπο και αυταπάρνηση χωρίς καμιά υποστήριξη από την πολιτεία από εκπαιδευτικούς και μαθητές. 


Οι διαβεβαιώσεις για λειτουργία των καμερών μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου δεν αναιρούν τα  σοβαρά ζητήματα που αφορούν την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και συνολικά της σχολικής κοινότητας, καθώς δε διασφαλίζεται ότι  οι κάμερες θα ανοίγουν μόνο όταν δεν είναι τα παιδιά εκεί και ότι το υλικό δε θα φυλάσσεται για οποιαδήποτε μελλοντική χρήση και ότι δε θα διατεθεί ποτέ πουθενά αλλού. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί τη «χρηστή» λειτουργία τους και κανείς από εμάς δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στους χειριστές τους.

 Άλλωστε με τη  λειτουργία των καμερών δημιουργείται μια βάση δεδομένων για όσους έχει καταγράψει, κάνουν δεν κάνουν κάτι μεμπτό. Ο χώρος του σχολείου φυσικά αποτελεί κομμάτι διαπαιδαγώγησης και ενασχόλησης των παιδιών και για την υπόλοιπη, πέρα του σχολικού προγράμματος, ημέρα. Τα παιδιά θα παίξουν στο προαύλιο του σχολείου ή θα συμμετέχουν σε κάποια συλλογική δραστηριότητα ή σε παρέα στο χώρο. Ο «Υπεύθυνος» θα έχει στην κατοχή του στοιχεία που μπορεί, εν δυνάμει, να χρησιμοποιήσει με οποιονδήποτε τρόπο, λόγο και στιγμή!


Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως σε σχετικό έγγραφο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων προς Δήμο που επιχείρησε να τοποθετήσει κάμερες σε σχολεία,(8/3/2021 )αναφέρεται ότι “οι υπεύθυνοι επεξεργασίας δεν έχουν πλέον υποχρέωση γνωστοποίησης της επεξεργασίας στην Αρχή».  Ως υπεύθυνος επιτήρησης ορίζεται ο εκάστοτε Δήμος, στην περίπτωση του δήμου Νεάπολης – Συκεών κάποιος δημοτικός υπάλληλος!


ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΚΑΜΕΡΕΣ - ΝΑΙ ΣΕ ΕΝΑ  ΑΣΦΑΛΕΣ & ΖΩΝΤΑΝΟ- ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ  ΣΧΟΛΕΙΟ


 Όσο για τη φύλαξη του σχολείου, προτείνουμε την πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων, για όλο το διάστημα που τα σχολεία είναι εκτός λειτουργίας. Κλοπές και καταστροφές που σημειώθηκαν την περίοδο απόλυσης τους είχαν πολύ μεγαλύτερο κόστος από την μισθοδοσία τους! Παράλληλα να ληφθούν, αν κρίνεται αναγκαίο, και άλλα μέτρα ασφαλείας , όπως επέκταση του συστήματος συναγερμού με αισθητήρες και ανιχνευτές κίνησης, επαρκής φωτισμός  κλπ. 


Κύρια όμως ασπίδα προστασίας για τα σχολεία θα ήταν και η ολοήμερη λειτουργία τους  με εξειδικευμένο προσωπικό, ως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα της γειτονιάς για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών μας και όχι μόνο. Ζωντανά σχολεία, κυψέλες μόρφωσης, ελεύθερης δημιουργίας και ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικότητας των παιδιών σε μια ζωντανή, φωτισμένη, λειτουργική και ανθρώπινη πόλη και όχι έρημα σχολειά σε απάνθρωπες «νεκροπόλεις».

Κλειστά διδακτήρια με γκρίζους τοίχους με υπερμεγέθη κάγκελα, που πηδούν τα παιδιά για να παίξουν στις αυλές με κίνδυνο ατυχήματος και κάμερες παντού προσομοιάζουν με φυλακές. Καλλιεργούν αισθήματα αποστροφής στο σχολείο και θυμού στους μαθητές μας.


Η υιοθέτηση και ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων πρέπει να είναι η πυξίδα και των δημοτικών αρχών  και της εκπαιδευτικής κοινότητας και  όχι η εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης.


Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ καλεί  τους συλλόγους διδασκόντων και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων να μην αποδεχθούν την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης  στα σχολεία τους 



Καλούμε τις δημοτικές αρχές, την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και την κυβέρνηση να λάβουν  τα αναγκαία ουσιαστικά  μέτρα για την φύλαξη των σχολικών μονάδων, να ικανοποιήσουν τα αιτήματα μας  για ένα ασφαλές, ζωντανό και δημιουργικό σχολείο.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                    Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ                                              ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΠΕΤΗΣ



 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - rss

Πρόσφατα άρθρα του ΑLFAVITA.GR